تصادفات

سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به علت حوادث جاده‌ای در جهان، جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، ایران با داشتن نسبت فراوانی ۱.۳۴ فوتی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در ردیف کشورهای دارای بالاترین نرخ تلفات ناشی‌از تصادفات جاده‌ای قرار دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»،این روزها شور و حال بهار و فرار از خستگی یک سال فعالیت، تعطیلات نوروز را به یکی از داغ‌ترین فصل‌های سفر در ایران تبدیل کرده است. از نوروز ۱۳۹۹ که تنها یک‌ماه از اعلام رسمی ورود بیماری کووید-19 به کشور می‌گذشت، اجرای قرنطینه‌های جدی برای کاهش انتشار ویروس، سفرهای نوروزی را تعطیل کرد تا سال گذشته که برنامه مشخصی هم برای کنترل عبور و مرور در جاده‌ها اعلام نشد ولی بازار سفرهای نوروزی از تب و تاب همیشگی افتاد؛ اما امسال قرار است سفرهای نوروزی بدون محدودیت تردد انجام شود و تنها شرط سفر در نوروز تزریق دُز سوم واکسن کروناست. پیش‌بینی می‌شود هم‌زمانی مناسبت‌های ماه شعبان و عید نوروز، تقاضای سفرهای داخلی و خارجی را افزایش دهد. رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی ناجا از پیش‌بینی افزایش ۵۰ تا ۵۷درصدی تردد در ایام نوروز خبر داده و وزارت میراث فرهنگی هم پیش‌بینی کرده است در نوروز امسال، میزان سفرها به شدت افزایش یابد تاجایی‌که عزت‌اله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی از حجم این سفرها با عنوان «سونامی» یاد کرده است.

عدم تاثیر روش‌های سنتی اعمال قانون بر رفتار ترافیکی رانندگان
سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به علت حوادث جاده‌ای در جهان، جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس آماری که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، ایران با داشتن نسبت فراوانی ۱.۳۴ فوتی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در ردیف کشورهای دارای بالاترین نرخ تلفات ناشی‌از تصادفات جاده‌ای قرار دارد. سرعت همواره از عوامل اصلی وقوع تصادفات شناخته شده است، مطالعات پژوهشی نیز نشان می‌دهند ۴۰درصد تلفاتِ ناشی از تصادفات جاده‌ای، به این علت است. بررسی آمار تخلفات رانندگی ثبت‌شده در تهران و سایر شهرهای کشور، نشان می‌دهد به‌کارگیری روش‌های سنتی اعمال قانون طی چند سال گذشته بر رفتار ترافیکی رانندگان تاثیر چندانی نداشته؛ به طوری که امروز شاهد هستیم از ابتدای سال ۱۳۸۹ تا پایان آبان‌ماه، بیش‌از ۲۲ میلیون جریمه در کشور ثبت شده است. در طرح نوروزی سال گذشته، یعنی از ۲۰ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیون تردد از انواع وسایل نقلیه در محورهای بین‌شهری توسط سامانه‌های ترددشمار بر خط استان به ثبت رسیده و میانگین تردد روزانه نزدیک به ۱.۷ میلیون تردد بوده، این میزان تردد درمقایسه‌با سال ۹۹ بیش ‌از ۱۲۰درصد رشد داشته است. رستم قاسمی، وزیر راه درباره ایمنی جاده‌ها و رفع نقاط حادثه خیز در نوروز گفت: «450نقطه حادثه‌خیز در کشور را برطرف کردیم و دوربین‌هایی را هم برای افزایش نظارت و برخورد با تخلفات در اختیار داریم. این دوربین‌ها در بخش‌های مختلف جاده‌ها فعالند. البته درصدد هستیم تا پایان سال بعد تمام جاده‌های کشور به دوربین مجهز شوند.»
رشد ۹۲.۶درصدی کشته‌شدگان تصادفات در نوروز 1400
سازمان پزشک قانونی کشور بر اساس آمارهای موجود اعلام کرد در نوروز سال ۱۴۰۰، هزار و ۸۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در نوروز سال قبل از آن ۵۳۴ نفر بود، یعنی با رشد ۹۲.۶درصدی مواجه بوده‌ایم. در سال‌های اخیر کمترین تعداد کشته‌شدگان تصادفات نوروزی مربوط به سال ۱۳۹۹ وعلت اصلی آن ممنوعیت سفر در ماه‌های اولیه شیوع کرونا بود. سازمان پزشکی قانونی به هموطنان توصیه می‌کند در صورت اقدام به سفر، حتما رعایت نکات ایمنی و توجه به توصیه‌ها و هشدارها را مدنظر قرار دهند تا تعطیلات نوروز با سفرهایی ایمن و اوقات خوش در کنار خانواده به پایان برسد. در این راستا علی واحدی، وکیل و کارشناس تصادفات در گفت‌وگو اختصاصی با روزنامه «دنیای خودرو» بیان کرد: «وسیله‌نقلیه، جاده و عوامل محیطی در تصادفات و حوادث ترافیکی دخیل هستند. با کنترل سرعت می‌توان از بروز تصادفات پیشگیری کرد و ضربه ناشی از تصادفات و شدت آسیب وارده بر مصدوم را کاهش داد. ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، غیرقابل‌انکار است. افزایش ۵درصدی سرعت باعث افزایش حدودا ۲۰درصد میزان سوانح منجر به مرگ می‌شود.»

استفاده از کمربند ایمنی یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب
علی واحدی افزود: «خستگی ناشی از بی‌خوابی، مصرف موادمخدر و الکل عوامل مهمی در بروز تصادفات مرگبار هستند. افرادی که در شبانه‌روز ۳ ساعت یا کمتر خوابیده باشند (اختلال شدید خواب)، در معرض بالاترین میزان خطر تصادف هستند.» این کارشناس تصادف درخصوص استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی تصریح کرد: «حواس‌پرتی ناشی‌از استفاده از تلفن‌همراه باعث عدم بروز عکس‌العمل‌ها (در گرفتن ترمز یا توجه به علایم راهنمایی و رانندگی)، انحراف از مسیر و عدم رعایت حداقل فاصله طولی می‌شود. رانندگانی که از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند ۴ برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند، در معرض تصادفات رانندگی قرار دارند.» او به مردم هشدارداد: «استفاده از کمربند ایمنی به‌عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی به شمار می‌رود زیرا تا به‌حال بیش از هر عامل دیگری جان افراد را نجات داده است. بر اساس مستندات، نسبت شانس زنده ماندن فردی که کمربند ایمنی می‌بندد، در مقایسه با فردی که کمربند نمی‌بندد، ۵برابر بیشتر است» این وکیل و کارشناس تصادف در ادامه افزود: «به طور میانگین با هر تصادفی که اتفاق می‌افتد، علاوه‌بر خسارت‌های سنگین مالی، تعدادی فوتی و مصدوم نیز برجا می‌ماند. متاسفانه به دلایل متعددی خودروهای تولید داخل از کیفیت بالا و استانداردهای مناسبی برخوردار نیستند. همین امر سبب شده است حتی در تصادفات با شدت کم نیز عده‌ای مجروح شوند. در تصادفات شدید جاده‌ای معمولا خسارت‌ها سنگین و مجروحان و فوتی‌های بیشتری برجا می‌ماند. در شرایط اقتصادی کنونی که هزینه‌های درمانی نیز افزایش یافته‌، سهم افراد در پرداخت هزینه‌های درمان بسیار بالاست.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =